Verwerking persoonsgegevens

Indien leverancier bij de uitvoering van de overeenkomst ten behoeve van opdrachtgever persoonsgegevens verwerkt, zijn in aanvulling op de Algemene Voorwaarden de onderstaande voorwaarden van toepassing. De toepasselijkheid van verwerkersovereenkomsten van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

1. Algemeen

1.1 De begrippen die in deze bijlage worden gedefinieerd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: ‘AVG’) hebben de betekenis die daaraan in de AVG is deze bijlage kwalificeert als een verwerkersovereenkomst als bedoeld in artikel 28 AVG.

1.2 Leverancier biedt opdrachtgever de mogelijkheid om de dienst af te nemen, waarbij leverancier bij de uitvoering van de dienst voor en ten behoeve van opdrachtgever persoonsgegevens kan verwerken. Bij deze verwerking van persoonsgegevens kan opdrachtgever worden aangemerkt als verwerkingsverantwoordelijke, of indien opdrachtgever de persoonsgegevens ten behoeve van een derde partij verwerkt als leverancier vervult (afhankelijk van de hoedanigheid waarin de opdrachtgever persoonsgegevens verwerkt) de rol van verwerker of subverwerker.

2. Doeleinden van de verwerking

2.1 Leverancier verbindt zich ertoe om onder de voorwaarden uit de overeenkomst in opdracht van opdrachtgever persoonsgegevens te verwerken. De verwerking zal uitsluitend plaatsvinden in het kader van het uitvoeren van de overeenkomst alsmede voor de duur daarvan, plus die doeleinden die daarmee redelijkerwijs samenhangen of die met nadere instemming worden bepaald.

2.2 leverancier zal de persoonsgegevens niet voor enig ander doel Verwerken dan zoals door opdrachtgever is vastgesteld. Opdrachtgever zal leverancier op de hoogte stellen van de verwerkingsdoeleinden voor zover deze niet reeds in deze bijlage zijn genoemd.

2.3 leverancier heeft geen zeggenschap over het doel en de middelen voor de verwerking van leverancier neemt geen zelfstandige beslissingen over de ontvangst en het gebruik van de persoonsgegevens, de verstrekking aan derden en de duur van de opslag van persoonsgegevens.

2.4 leverancier Verwerkt in opdracht van opdrachtgever persoonsgegevens, met dien verstande dat deze geen bijzondere persoonsgegevens, Burgerservicenummers dan wel gegevens betreffende strafrechtelijke veroordelingen of strafbare feiten betreffen, zoals bijvoorbeeld de volgende standaard categorieën:

  • NAW-gegevens;
  • Telefoonnummers;
  • E-mailadressen;
  • IP-adressen;
  • en andere mogelijke categorieën van niet bijzondere persoonsgegevens.

Deze persoonsgegevens hebben betrekking op de in dit artikellid bepaalde categorieën. De betrokkenen betreffen:

  • Personen die gebruik maken van de dienst;
  • Bezoekers van de website;
  • Personen die e-mail ontvangen van of verzenden aan opdrachtgever;
  • Personen die opgenomen worden door opdrachtgever in haar e-mailadressenboek binnen de door leverancier beschikbaar gestelde webmail omgeving;
  • Personen die persoonsgegevens in een contactformulier invullen;
  • Personen die persoonsgegevens ter verwerking ter beschikking stellen aan opdrachtgever;
  • En andere mogelijke categorieën betrokkenen wiens persoonsgegevens middels de dienst worden.

3. Verplichtingen leverancier

3.1 Ten aanzien van de in artikel 2 van deze bijlage genoemde verwerkingen zal leverancier zorgdragen voor de naleving van de voorwaarden die, op grond van de AVG, worden gesteld aan het Verwerken van persoonsgegevens door leverancier vanuit diens rol.

3.2 Leverancier zal persoonsgegevens en andere gegevens verwerken die door of namens de opdrachtgever aan leverancier zullen worden aangeleverd en op basis van schriftelijke instructies van opdrachtgever.

3.3 Leverancier zal opdrachtgever, op diens verzoek daartoe en binnen een redelijke termijn, informeren over de door hem genomen maatregelen aangaande zijn verplichtingen onder deze bijlage.

3.4 De verplichtingen van leverancier die uit deze bijlage voortvloeien, gelden ook voor degenen die persoonsgegevens verwerken onder het gezag van leverancier.

3.5 Leverancier zal opdrachtgever in kennis stellen indien naar zijn mening een instructie van opdrachtgever in strijd is met relevante privacywet- en regelgeving.

3.6 Leverancier zal opdrachtgever, op diens verzoek daartoe, de noodzakelijke medewerking verlenen bij het nakomen van diens plichten conform de AVG, waaronder mede doch niet uitsluitend diens beveiligingsplicht, de meldplicht datalekken, het uitvoeren van een gegevens beschermings effect beoordeling en een voorafgaande raadpleging bij de toezichthouder bij een verwerking met een hoog de door leverancier redelijkerwijs gemaakte of te maken kosten in verband met de voornoemde medewerking zullen door opdrachtgever worden vergoed.

4. Doorgifte van persoonsgegevens

4.1 Leverancier verwerkt persoonsgegevens in landen binnen de Europese opdrachtgever geeft leverancier daarnaast toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens in landen buiten de Europese Unie, met inachtneming van de daarvoor geldende wet- en regelgeving.

4.2 Leverancier zal opdrachtgever, op diens verzoek daartoe, melden om welk land of welke landen het gaat.

5. Verdeling van verantwoordelijkheid

5.1 Partijen zullen zorgdragen voor de naleving van toepasselijke privacywet- en regelgeving. De toegestane verwerkingen zullen door leverancier worden uitgevoerd binnen een (semi-) geautomatiseerde omgeving.

5.2 Leverancier is louter verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens onder deze bijlage, overeenkomstig de instructies van opdrachtgever en onder de uitdrukkelijke (eind)verantwoordelijkheid van opdrachtgever.

5.3 Voor alle overige verwerkingen van persoonsgegevens, waaronder in ieder geval begrepen maar niet beperkt tot de verzameling van de persoonsgegevens door opdrachtgever, verwerkingen voor doeleinden die niet door opdrachtgever aan leverancier zijn gemeld, verwerkingen door derden en/of voor andere doeleinden, is leverancier niet de verantwoordelijkheid voor deze verwerkingen rust uitsluitend bij opdrachtgever. Opdrachtgever staat te allen tijde in voor de rechtmatigheid van deze verwerkingen en dat zijn systemen en infrastructuur te allen tijde adequaat beveiligd zijn.

5.4 Het is aan opdrachtgever om te beoordelen of leverancier afdoende garanties biedt met betrekking tot het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen opdat de verwerking aan de vereisten van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en/of enige andere toepasselijke wet- en regelgeving voldoet en de bescherming van de rechten van Betrokkenen voldoende zijn gewaarborgd.

5.5 Opdrachtgever staat te allen tijde ervoor in dat de inhoud, het gebruik en de opdracht tot verwerkingen van persoonsgegevens, zoals bedoeld in deze bijlage, niet onrechtmatig is en geen inbreuk maakt op enig recht van derden.

5.6 Opdrachtgever staat te allen tijde ervoor in dat er bij het gebruik van de diensten geen bijzondere persoonsgegevens, burgerservicenummers dan wel gegevens betreffende strafrechtelijke veroordelingen of strafbare feiten worden verwerkt, behoudens andersluidende schriftelijke afspraken.

5.7 Onverminderd de overige rechten van leverancier, vrijwaart opdrachtgever leverancier van eventuele schade, aanspraken van derden en door toezichthouders opgelegde boetes, indien opdrachtgever in strijd handelt met deze bijlage en/of de Algemene Verordening Gegevensbescherming en/of enige andere toepasselijke wet- en regelgeving.

6. Inschakelen van derden of onderaannemers

6.1 Opdrachtgever verleent leverancier hierbij een algemene toestemming om bij de verwerking derden (subverwerkers) in te schakelen. Op verzoek van opdrachtgever zal leverancier opdrachtgever zo spoedig mogelijk informeren over de door haar ingeschakelde subverwerkers.

6.2 Leverancier heeft het recht om veranderingen inzake de toevoeging of vervanging van subverwerkers door te leverancier zal opdrachtgever inlichten over de beoogde veranderingen inzake de toevoeging of vervanging van subverwerkers, waarbij opdrachtgever de mogelijkheid wordt geboden tegen deze veranderingen bezwaar te maken. Dit bezwaar dient schriftelijk, binnen twee weken en door argumenten ondersteund, te worden ingediend. Indien opdrachtgever geen bezwaar maakt binnen de genoemde termijn van twee weken, dan wordt opdrachtgever geacht ermee in te stemmen.

6.3 Indien opdrachtgever binnen de termijn als bedoeld in het vorige artikellid bezwaar maakt, dan zullen beide partijen zich inspannen om in goed overleg tot een redelijke oplossing te Indien partijen geen overeenstemming kunnen bereiken over het voornemen van leverancier, dan is leverancier gerechtigd om de betreffende nieuwe subverwerker in te schakelen en is opdrachtgever gerechtigd om de overeenkomst op te zeggen tegen de datum waarop de nieuwe subverwerker ingeschakeld wordt.

6.4 Leverancier zorgt er onvoorwaardelijk voor dat deze derden schriftelijk dezelfde plichten op zich nemen als tussen opdrachtgever en leverancier zijn overeengekomen. Leverancier staat in voor een correcte naleving van deze plichten door deze derden.

7. Beveiliging

7.1 Leverancier zal zich inspannen passende technische en organisatorische maatregelen te nemen met betrekking tot de te verrichten verwerkingen van persoonsgegevens, vooral als gevolg van de vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte

7.2 Leverancier treft de technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen zoals die voortvloeien uit de meest recente versie van het informatiebeveiligingsbeleid zoals is gepubliceerd op https://www.antagonist.nl/downloads/informatiebeveiligingsbeleid.

7.3 Leverancier kan wijzigingen aanbrengen in de getroffen beveiligingsmaatregelen indien dat naar haar oordeel noodzakelijk is om een passend beveiligingsniveau te blijven.

7.4 Leverancier staat er niet voor in dat de beveiliging onder alle omstandigheden doeltreffend leverancier zal zich inspannen om de beveiliging te laten voldoen aan een niveau dat, gelet op de stand van de techniek, de uitvoeringskosten van de beveiligingsmaatregelen, de aard, omvang en de context van de verwerkingen, de doeleinden en het beoogd gebruik van de dienst, de verwerkingsrisico’s en de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende risico’s voor de rechten en vrijheden van betrokkenen die zij gezien het beoogd gebruik van de dienst mocht verwachten, niet onredelijk is.

7.5 De omschreven beveiligingsmaatregelen bieden, naar het oordeel van de opdrachtgever, rekening houdend met de in lid 3 van dit artikel genoemde factoren een op het risico van de verwerking van de door hem gebruikte of verstrekte persoonsgegevens afgestemd.

7.6 Opdrachtgever stelt enkel persoonsgegevens ter verwerking aan leverancier ter beschikking, indien opdrachtgever zich ervan heeft verzekerd dat de vereiste beveiligingsmaatregelen zijn getroffen. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de naleving van de door partijen afgesproken.

8. Meldplicht

8.1 In het geval van een beveiligingslek en/of een datalek (waaronder wordt verstaan: een inbreuk op de beveiliging die per ongeluk of op onrechtmatige wijze leidt tot de vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of de ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte gegevens) zal leverancier, zich naar beste kunnen inspannen om opdrachtgever daarover zo snel mogelijk te informeren naar aanleiding waarvan opdrachtgever beoordeelt of zij de toezichthoudende autoriteiten en/of betrokkenen zal informeren of leverancier spant zich naar beste kunnen in om de verstrekte informatie volledig, correct en accuraat te maken.

8.2 Indien de wet- en/of regelgeving dit vereist zal leverancier meewerken aan het informeren van de ter zake relevante autoriteiten en eventueel betrokkenen. Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het melden naar de relevante autoriteiten.

8.3 De meldplicht behelst voor leverancier in ieder geval het melden aan opdrachtgever van het feit dat er een lek is geweest, alsmede:

  • Wat de (vermeende) oorzaak is van het lek;
  • Wat het (vooralsnog bekende en/of te verwachten) gevolg is;
  • Wat de (voorgestelde) oplossing is;
  • Wat de reeds ondernomen maatregelen zijn;
  • Wat de contactgegevens voor de opvolging van de melding zijn;
  • Wie geïnformeerd is (zoals betrokkene zelf, opdrachtgever, toezichthouder).

9. Afhandeling verzoeken van betrokkenen

9.1 In het geval dat een betrokkene een verzoek over zijn persoonsgegevens richt aan leverancier, zal leverancier het verzoek doorsturen aan opdrachtgever en de betrokkene hiervan op de hoogte stellen. Opdrachtgever zal het verzoek vervolgens verder zelfstandig afhandelen. Indien blijkt dat de opdrachtgever hulp nodig heeft van leverancier voor de uitvoering van een verzoek van een betrokkene, zal leverancier hieraan meewerken en kan leverancier hiervoor kosten in rekening brengen.

10. Geheimhouding en vertrouwelijkheid

10.1 Op alle persoonsgegevens die leverancier ingevolge deze bijlage voor opdrachtgever verwerkt, rust een geheimhoudingsplicht van leverancier jegens leverancier zal deze informatie niet voor een ander doel gebruiken dan waarvoor hij deze heeft verkregen, tenzij deze in een zodanige vorm is gebracht dat deze niet tot betrokkenen herleidbaar is.

10.2 Deze geheimhoudingsplicht is niet van toepassing:

  • Voor zover opdrachtgever uitdrukkelijke toestemming heeft gegeven om de informatie aan derden te verschaffen; of
  • Indien het verstrekken van de informatie aan derden logischerwijs noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst of deze bijlage; of
  • Indien er een wettelijke verplichting en/of een rechterlijk bevel bestaat om de informatie aan een derde te verstrekken; of
  • Ten aanzien van derden waaraan – met inachtneming van het bepaalde in artikel 6 – persoonsgegevens in hun hoedanigheid als subverwerker worden verstrekt.

11. Audit

11.1 Opdrachtgever heeft het recht om audits uit te laten voeren door een onafhankelijke ICT- deskundige die aan geheimhouding is gebonden ter controle van naleving van alle punten uit deze bijlage.

11.2 Deze audit vindt uitsluitend plaatst nadat opdrachtgever de bij leverancier aanwezige soortgelijke auditrapportages heeft opgevraagd, beoordeeld en redelijke argumenten aanbrengt die een door opdrachtgever geïnitieerde audit alsnog een dergelijke audit wordt gerechtvaardigd wanneer de bij leverancier aanwezige soortgelijke auditrapportages geen of onvoldoende uitsluitsel geven over het naleven van deze bijlage door leverancier. De door opdrachtgever geïnitieerde audit vindt twee weken na voorafgaande aankondiging door opdrachtgever, eens per jaar plaats.

11.3 Leverancier zal aan de audit meewerken en alle voor de audit redelijkerwijs relevante informatie, inclusief ondersteunende gegevens zoals systeemlogs, en medewerkers zo tijdig mogelijk en binnen een redelijke termijn, waarbij een termijn van maximaal twee weken redelijk is tenzij een spoedeisend belang zich hiertegen verzet, ter beschikking stellen.

11.4 De bevindingen naar aanleiding van de uitgevoerde audit zullen door partijen in onderling overleg worden beoordeeld en, naar aanleiding daarvan, al dan niet worden doorgevoerd door één van de partijen of door beide partijen gezamenlijk.

11.5 De redelijke kosten voor de audit worden door de opdrachtgever gedragen, met dien verstande dat de kosten voor de in te huren ICT-deskundige altijd door opdrachtgever zullen worden gedragen.

12. Duur en opzegging

12.1 De bijlage is aangegaan voor de duur zoals bepaald in de overeenkomst tussen partijen en bij gebreke daarvan in ieder geval voor de duur van de samenwerking.

12.2 De bijlage kan tussentijds niet worden opgezegd.

12.3 Partijen mogen deze bijlage alleen wijzigen met wederzijdse instemming.

12.4 Na beëindiging van de bijlage vernietigt leverancier de van opdrachtgever ontvangen persoonsgegevens onverwijld, tenzij partijen overeenkomen dat leverancier deze persoonsgegevens aan opdrachtgever zal terugbezorgen dan wel leverancier wettelijk verplicht is tot het bewaren van deze leverancier kan eventuele kosten die zij maakt in het kader van het vernietigen en/of het terugbezorgen van persoonsgegevens aan opdrachtgever in rekening brengen bij opdrachtgever.