Deze drietrap leerde ik tijdens mijn CIOS-sportopleiding. Het was dé manier om nieuwe dingen aan te leren in en buiten de gymzaal. Eerst vertellen wat je doet, daarna het laten zien en tenslotte mogen de deelnemers het zelf doen.

Bij Plaatje Praatje Daadje is de volgorde anders. Het is een alternatief voor mond-tot-mond-reclame, waarbij mensen op je af komen omdat ze zien wat je doet. Geen marketingbudget is daar tegenop gewassen.

Dat gebeurde naar aanleiding van de gebedsactie voor Libanon. Medair zag hoe de actie was opgezet en de verzorgde gebedsmails. De stichting wilde ook ‘wel zo’n treintje’, een variant op de ‘customer journey’ waarbij mensen worden meegenomen in het Medair verhaal en op de hoogte blijven van de internationaal christelijke noodhulp organisatie.

En zo zat ik met Jonathan aan tafel, brachten we samen een offerte uit en gingen binnen twee weken aan de slag. Ook adviseerden we Medair over hun online/offline communicatie en fondswerving. Van het één kwam het ander. We pakken samen de website aan, onder andere de geef-module en de vormgeving en verzending van de digitale nieuwsbrieven. En doen een poging om afhakers terug te winnen om Medair-updates te blijven ontvangen. Het resultaat zien? Bezoek Medair.org en/of abonneer je op de digitale nieuwsbrief.

Enthousiast over dit verhaal? Plaatje, praatje, daadje, kwardraadje (tot de puntjes optimaliseren) passen we ook toe op jouw organisatie. Neem contact op.

Beeld: Unsplash/bamagal