‘Lukt het jou om een magazine in één maand te maken?’ vroeg Stichting Worldpartners aan mij. Een gevalletje Pippi Langkous, in het kader van ‘ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. Of gewone Hollandse ondernemerszin; een mooie uitdaging.
Mijn antwoord was ‘ja’, het kwam op tijd af maar ging niet vanzelf. Van de 16 pagina’s had ik al 3 pagina’s aan content in de vorm van een interview. Dat scheelde een beetje. Samen met mijn vriend Johan van Tekstbureau Kroes en in samenwerking met de opdrachtgever hebben we twee weken intensief contact gehad voor het verzamelen van content.
Nachtwerk
Het was even buffelen om in 1 week de vormgeving af te hebben. Doordat we als gezin gingen kamperen, kon ik een aantal dagen niet werken. Om de planning niet in de soep te laten lopen werkte ik 2 nachten door tot 02:00 uur. En ik had ruimte ingekocht bij de drukkerij, die binnen 3 dagen leverde. Ook moest er nog een flyer bij, die ik ontwierp in dezelfde stijl als het magazine. Op een grote conferentie waren de magazines gereed om uit te delen.
‘Wasdom’ als titel
‘Wasdom’ is de titel van het magazine. Een beetje ‘ouderwets woord, maar ik vond het zeer toepasbaar op de organisatie Worldpartners. In het magazine staat: Paulus gebruikt het ‘oude woord’ ‘wasdom’ in 1 Korinthe 3:7. ‘Het is God die groei
geeft.’ Dat is ons verlangen door de projecten en mensen heen.
Updaten
Op de cover staat Aleks met een vriend. De gele en blauwe jassen symboliseren de kleuren uit de vlag van Oekraïne. In het magazine zijn twee infographics opgenomen. 1) over de noodhulp voortgang in Oekraïne en 2) van projecten wereldwijd. Het magazine hielp om de projecten te actualiseren, zodat de website worldpartners.org met hulp van Jonathanontwerpt.nl ook weer actueler en grafisch aantrekkelijker werd.
Stijgende prijzen
Tussen de offerte en de factuur van het drukken zaten 5 weken. Nu weet ik dat er schaarste is qua personeel en qua grondstoffen, maar dat de papierprijs zou stijgen met 8 procent had ik nog niet eerder meegemaakt. En dat is nog niet het einde, want nieuwe papierstijgingen liggen jammer genoeg in het verschiet.
Over de stichting
Stichting Worldpartners is actief met ‘Business As Mission’ en heeft een grote boerderij in Oekraïne. Door de oorlog zijn ze ook betrokken met Noodhulp en leveren maar liefst +17.000 voedselpakketten uit in Oekraïne. Omdat ze veel inkomsten hebben, hebben ze ook noodzaak om daarover te communiceren. Vandaar dit mooie magazine.