Bureau Jairo onderzocht 53 jaarverslagen. Zijn resultaten heeft hij in een infographic gezet. In de infographic zijn ook tien tips opgenomen voor een goed jaarverslag:

1. Maak het jaarverslag bladerbaar

Slechts 1 op de 10 jaarverslagen is bladerbaar. Terwijl het een prettige manier is om te lezen op smartphones en tablets. Gebruik bijvoorbeeld yumpu.com of een plugin en embed het jaarverslag op je website. ’t Ziet er verzorgd en uitnodigend uit.

2. Documentnaam

Zet in de bestandsnaam van het jaarverslag, 1) de organisatie, 2) het kalenderjaar en 3) ‘jaarverslag’ en / of ‘jaarrekening’.

3. Delen

Maak een tweedeling en deel het jaarverslag op in een sociaal en een financieel gedeelte.

4. Maak een jaarverslag XS

Biedt naast het uitgebreide jaarverslag een ‘jaarverslag XS’ met daarin overzichtelijk de samenvatting. Dan kan via een infographic.

5. Schrijf een nieuwsbericht

Schrijf een kort nieuwsbericht als je jaarverslag klaar is en neem dit op in je eigen website, samen met de download-links.

6. Speel geen verstoppertje

Zorg dat het jaarverslag goed te vinden is op de website van de stichting. Het liefst als menu-item en/of in de footer. Geef het bestand / pagina de trefwoorden / tags mee: ‘jaarverslag’, ‘bestuursverslag’, ‘directieverslag’, ‘jaarrekening’, ‘jaarrapport’, ‘publieksjaarverslag’ ‘ANBI’ en het betreffende jaartal in cijfers (en woorden).

7. Vormgeving

Zorg voor een verzorgde vormgeving met titel, inhoud, colofon en goede foto’s. Ben je een ‘kleine speler’ bespaar kosten en verzorg intern het jaarverslag. Als je meer ‘power’ hebt, besteedt het dan uit aan een extern bureau met een onderbouwde briefing. Bureau Jairo helpt je graag!

8. Recycle content

Laat elementen uit je jaarverslag terugkomen in je magazine, digitale nieuwsbrief, social media etc. En anders om. Laat publicaties van het afgelopen kalender jaar terugkomen in het jaarverslag.

9. Denk duurzaam

Zet vooral in op een digitaal jaarverslag. Indien nodig kan je het jaarverslag drukken in beperkte oplage of printen voor degene die het graag fysiek in handen wil hebben.

10. Think creative

Maak een stoepkrijt-drone-foto voor in je jaarverslag, maak een jaarverslag-spel, laat het als quiz terugkomen, maak een film of -iets gewoner- een poster infographic of sub-website. Bureau Jairo helpt je graag om mee te denken en je jaarverslag te laten shinen.

 

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *